صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
مديريت منابع اطلاعات
در معرفي مدلهاي مرجع مديريت فناوري اطلاعات درسازمانها بايد از CobiT آغازكرد. استفاده از چارچوب CobiT Control Objectives for information and related Technology به معني به كارگيري ابزاري قدرتمند در كنترل اهداف اطلاعات و فناوري هاي مرتبط با آن مي باشد. CobiT، يك چارچوب فرايندي مرتبط با اين حوزه را فراهم كرده، فعاليت هاي مورد نياز در يك ساختار قابل مديريت و منطقي را ارائه مي كند.
تجارب موفق CobiT كه بيان گر اجماع و توافق نظر خبرگان در اين زمينه است، بيش تر بر كنترل و كمتر بر امور اجرايي متمركز شده است.
اين تجارب، سازمان را در زمينه بهبود سرمايه گذاري در عوامل توانمندساز فناوري اطلاعات، تضمين ارائه خدمات و تدوين روش اندازه گيري اي براي شناسايي مواردي كه امور به درستي كار خود را انجام نمي دهند، ياري مي كند.
براي اين كه فناوري اطلاعات در سازمان، خدمات مورد نياز كسب وكار را با موفقيت ارائه نمايد، مديريت نيازمند سيستم هاي كنترل داخلي و يا يك چارچوب مي باشد. چارچوب كنترلي CobiT اين نيازمندي ها را به طرق زير فراهم مي آورد:
- ايجاد ارتباط بين نيازمندي هاي كسب و كار
- سازماندهي فعاليت هاي فناوري اطلاعات در يك مدل فرايندي عموماً پذيرفته شده
- شناسايي منابع اصلي فناوري اطلاعات
- تعريف اهداف كنترلي مديريتي
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
این مقاله سیستمهای اطلاعات مدیریت MIS را پوشش می دهد. از آنجا که MIS ترکیبی از سه پدیده سیستم ، اطلاعات و مدیریت میباشد ابتدا این موارد را بررسی میکند. به علت تأثیرات قابل توجه سیستمهای اطلاعاتی بر روی MIS مبحث دیگر مقاله، درباره آن میباشد. متخصصان اطلاعاتی شامل تحلیلگر سیستمها، مدیران پایگاههای داده، متخصصان شبکه، برنامهنویس ها و اپراتورها در قسمت بعدی بررسی شده است. بعد از بررسی اجزای MIS به سیستمهای اطلاعات مدیریت در حالت کلی پرداخته میشود.سیستمهای پشتیبانی تصمیم(DSS) ، تأثیرات هوش مصنوعی و سیستمهای خبره بر روی این سیستمها دیگر مبحث مقاله می باشند. آخرین قسمت نتیجه گیری، همراه با ذکر بعضی نظرات در باب مزایا و معایب کنترل از طریق نرم افزار و گسترش آن در عصر اینفوکراسی یا اطلاعسالاری می باشد.
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
مديريت دانش چيست؟
برای تعريف مديريت دانش بايد چندين واژه تعريف شود. ابتدا از دادهها صحبت میكنيم. دادهها منبع حياتی به شمار میروند كه با بهرهبرداری صحيح از آنها میتوان دادهها را به اطلاعات بامعنی تبديل نمود.
بدين ترتيب اطلاعات میتوانند به دانش و در نتيجه حكمت تبديل شوند.
به عبارتی م توان از واژگان فوق نتيجه گرفت كه :
- مجموعهای از دادهها، اطلاعات را تشكيل نمیدهد.
- مجموعهای از دانش، حمكت را تشكيل نمیدهد.
- مجموعهای از حمكت، حقيقت را شكل نمیدهد.
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد